ავტორი:ანა გენებაშვილი
გამოგონებები, შეიძლება ითქვას, რომ ხშირად ხდება სამყაროს განვითარების მთავარი მამოძრავებელი ძალა. ისინი აძლევენ ადამიანებს ახალ შესაძლებლობებს და პროგრესის საშუალებას, რომ გაიმარტივონ ცხოვრება და უკეთესად გაუმკლავდნენ ცხოვრებისეულ გამოწვევებს. ესა თუ ის გამოგონებაარა მხოლოდ ყოველდღიურ ცხოვრებაში იწვევსცვლილებებს, არამედ ფართო გავლენას ახდენსსოციალურ, ეკონომიკურ და კულტურულ სფეროებზე, განსაკუთრებით მაშინ, როცა ეს ტექნოლოგიურ ინოვაციებს ეხება.ისტორიას არა ერთი ისეთი გამომგონებელი ახსოვს, რომლის გამოგონებამაც ადამიანთა ცხოვრება მნიშვნელოვნად შეცვალა და დაამტკიცა, რომ წინსვლას არ აქვს საზღვარი.
იქნება ეს პატარა აპარატები, რომლებიც ხალხსეხმარებიან ყოველდღიურ ცხოვრებაში, თურევოლუციური იდეები, რომლებიც მთელ მსოფლიოგარდაქმნის – ყველაფერს უდიდესი მნიშვნელობააქვს. ზოგიერთი გამოგონება, როგორიცაა ელექტრონათურა, ტელეფონი, ან ინტერნეტი, მათ მიერშექმნილმა ადამიანებმა კი, როგორც ისტორიაგვიჩვენებს, არა მხოლოდ საკუთარი ცხოვრება, არამედ მთელი კაცობრიობის განვითარებაშეცვალეს.
სწორედ ასეთი გამომგონებელი არის მარკ ცუკემბერგი,რომელმაც ერთ-ერთი ყველაზე ცნობადი და წარმატებული სოციალური ქსელი, Facebook, შექმნა.ამ აპლიკაციამ უდიდესი როლი შეასრულა 21-ე საუკუნის ტექნოლოგიურ რევოლუციაში. მისიგამოგონება, მიუხედავად იმისა, რომთავდაპირველად მხოლოდ რამდენიმე ადამიანისსოციალური ურთიერთობების გამარტივებასემსახურებოდა, საბოლოოდ გლობალურპლატფორმად იქცა, რომელმაც მილიონობითადამიანისთვის მოიტანა ახალი მეთოდებიურთიერთობებისა და ინფორმაციის გაცვლისთვის. Facebook-მა მთელი სოციალური მედია ინდუსტრიაგარდაქმნა და მთელი მსოფლიო ერთ დიჯიტალურსივრცეში დააკავშირა.
მარკ ცუკემბერგის ბიოგრაფია
მარკი დაიბადა 1984 წლის 14 მაისს ნიუ-იორკში,აშშ-ში. გაიზარდა პალო ალტოში. მისი მამა, ედუარდცუკერბერგი, იყო დენტისტი, ხოლო დედა, კერენ კემპნერი, ფსიქიატრი. მარკი დაინტერესდაკომპიუტერებით და პროგრამირებით ჯერ კიდევბავშვობაში, და ქმნიდა პროგრამებს, რომლებიცხელს უწყობდნენ მის ოჯახსა და მეგობრებს. მარკცუკერბერგმა ჯერ კიდევ სკოლის ასაკში შექმნაპროგრამა, რომელიც MP3-ფაილებს ახმოვანებდა დამომხმარებლის მუსიკალურ გემოვნებასაცაანალიზებდა. როდესაც ეს პროგრამა ინტერნეტშიგავრცელდა, Microsoft-მა შესთავაზა ახალგაზრდაცუკერბერგს 2 მილიონი დოლარის გადახდა და მათიკომპანიის წევრობა, თუმცა მარკმა უარი თქვა, ამისნაცვლად გადაწყვიტა ჰარვარდის უნივერსიტეტშიფსიქოლოგიის ფაკულტეტზე სწავლა. იგი სწავლობდაჰარვარდის უნივერსიტეტში, სადაც ძირითადიმიმართულება კომპიუტერული მეცნიერებები დაფსიქოლოგია იყო. ჰარვარდში ყოფნისას, მან შექმნაFacebook, რომელიც პირველად მხოლოდ მისიუნივერსიტეტის სტუდენტებისთვის იყოხელმისაწვდომი.
Facebook-ის გამოგონების ისტორია
Facebook-ის ისტორია იწყება 2004 წელს, როდესაცმარკმა და მისმა მეგობრებმა, ედუარდო სავერინმა, დასტინ მოსკოვიცმა და კრისტოფერ ჰიუზმა,გადაწყვიტეს, რომ შექმნათ სოციალური ქსელი, რომელიც თავდაპირველად მხოლოდ ჰარვარდისუნივერსიტეტის სტუდენტებისთვის იქნებოდახელმისაწვდომი. მან პლათფორმის შესაქმნელად უნივერსიტეტის მონაცემთა ბაზა გატეხა, რის გამოც, გარიცხვა ემუქრებოდა, თუმცა სხვა სტუდენტების თანადგომითა და მხარდაჭერით მოახერხა დარჩენილიყო. პროექტს პირველ ეტაპზე“Thefacebook” ერქვა. მისი მთავარი იდეა იყო ხალხსშორის ურთიერთობების შექმნა და გაფართოებაინტერნეტით. რამდენიმე თვის შემდეგ, Facebook-სუფრო მეტი უნივერსიტეტი შეუერთდა, და მალედაიწყო გაფართოვება მთელი მსოფლიოსმასშტაბით.
2005 წელს, კომპანია ჩამოაყალიბა “Facebook Inc.” დადაიწერა ისტორია, რადგან სოციალური ქსელისწრაფად გახდა ერთ–ერთი ყველაზე პოპულარულიპლატფორმა ინტერნეტში. ამ დროს მარკმაკომპანიაში წილი გადაიბარა და მალევე გახდაერთ–ერთი უმდიდრესი ადამიანი მსოფლიოში. იგი მსოფლიოს მეორე ყველაზე ახალგაზრდა მილიარდერად ითვლება.
მარკის ჩართვა ბიზნესში
მარკ ცუკერბერგი ძალიან მალე მიხვდა, რომ მისიშექმნილი საიტი პოპულარობას ჰკრეფდა დაგადაწყვიტა, ბიზნესად ექცია. ის მთლიანად თავისიდანაზოგით ჩაება ბიზნესში, თუმცა როცადაფინანსება გახდა საჭირო, სწავლა მიატოვა დარამდენიმე მეგობართან ერთად პალო–ალტოშიგადავიდა. იქ ისინი მცირე ოფისში მუშაობდნენ. 2004 წლის ბოლოს ცუკერბერგმა გაიცნო PayPal-ისერთ–ერთი დამაარსებელი, პიტერ ტილი, რომელმაცკომპანიაში ინვესტიცია 500, 000 დოლარისოდენობით განახორციელა. ამ ინვესტიციით მარკმაFacebook გააფართოვა და პალო–ალტოში ახალიოფისი გახსნა. მიუხედავად იმისა, რომთავდაპირველად რთული იყო, ცუკერბერგმაგადაწყვიტა ჰარვარდში აღარ დაბრუნებულიყო.
2004 წლის ბოლოს Facebook-ის მომხმარებელთარაოდენობამ მილიონს გადააჭარბა. ცოტა ხანშიპიტერ ტილის დახმარებით ცუკერბერგმა მიიღოკიდევ ერთი მნიშვნელოვანი ინვესტიცია – 12,7 მილიონი დოლარი Accel Partners-დან. 2005 წლისთვისFacebook-ის აქტიური მომხმარებლების რიცხვი 5 მილიონს გადასცდა. მომდევნო წლებში მან მოიწვიაშერილ სენდბერგი, რომელიც ინტერნეტ ბიზნესშიგამოცდილებას აძლევდა კომპანიის მართვას. იმავეწელს Yahoo-მა მარკს თავისი საიტის ყიდვაშესთავაზა ერთ მილიარდ დოლარად, თუმცაცუკერბერგმა გარიგება არ დაასრულა. დღემდეკომპანია პალო–ალტოშია განთავსებული, ხოლო მისიფილიალები მსოფლიოს მრავალ დიდ ქალაქშიფუნქციონირებს.
მარკ ცუკერბერგი ერთ–ერთი ყველაზე გავლენიანიმეწარმეა თანამედროვე სამყაროში. მის მიერშექმნილი Facebook-ის პლატფორმა, რომელმაცსოციალურ მედიას ახალი სიცოცხლე დამიმართულება მისცა, დღემდე ითვლება ერთ–ერთყველაზე მნიშვნელოვან და წარმატებულგამოგონებად ტექნოლოგიების სფეროში. მისიწვლილი არა მხოლოდ ტექნოლოგიებში, არამედსოციალურ ქცევებში და კომუნიკაციის ახალ სახეებში, უკიდურესად დიდი იყო.
წყარო